måndag 5 maj 2014

Konsten att fotografera ditt barn




Jag blev nyligen kontaktad av en tjej som heter Eva Sjöberg. Hon berättade att hon var i färd med att ge ut en bok om konsten att fotografera sitt barn och undrade om jag skulle vilja läsa och se vad jag tyckte. Naturligtvis tackade jag ja. Jag har varit mer eller mindre intresserad av fotografi så länge jag kan minnas och fick min första kamera när jag och mamma åkte till Köpenhamn när jag fyllde tio. Jag var överlycklig. Det var på den tiden alla vuxna var snabba att påminna en om hur DYYYYRT det var att framkalla och hur VÄÄÄL man måste välja varje bild och att allt helst måste bli alldeles rätt.
Så är det ju inte riktigt längre, och för en amatörfotograf är det ganska främjandet för fotograferandet att man har många försök på sig :) 

Nu har jag läst Evas bok och jag blev så himla inspirerad! Vi har en riktigt bra systemkamera och det är ofta jag som är fotografen. Eftersom jag varit intresserad har jag läst på och lärt mig om slutare och bländare och vitbalans. Min moster hade mörkrum som jag fick lov att använda när jag gick på gymnasiet och våren 2007 tog jag en kurs i svart-vitt fotografi med mörkrumsarbete och allt. TROTS att digitalkameran var uppfunnen för längesedan.

Men ändå står min kamera mest på "P" och även om jag såklart försöker få det snyggt kunde jag nog jobba lite mer med det :) 
Och jag tyckte verkligen den här boken gav så många nya idéer och hon förklarade på ett enkelt sätt, och precis lagom mycket om det tekniska. Om man är nybörjare får man veta det viktigaste och man får smarta tips om vilka delar man ska fokusera på i kamerans handbok (som ju tenderar att ligga oläst för man vet inte riktigt var man ska börja och fastnar på kapitlet om hur man ska ta hand om batteriet.... ) 
Är man som jag en som vet hur det funkar får man ny inspiration till att använda sin kamera på ett mer effektivt sätt för att ta riktigt fina bilder på sina barn. 
Eva ger smarta och konkreta om vad man ska undvika i bakgrunden, på roliga aktiviteter och kompositioner. Dessutom är den snygg; snygg layout och massor av fina bilder
För mig känns detta som en bok jag kommer försöka ha tillgänglig så att jag kan ta riktigt vackra foton på min familj!

Eva ger mig nu möjligheten att lotta ut två stycken exemplar av "Konsten att fotografera ditt barn" bland mina fina bloggläsare! Så skicka ett mail till mig och ägna sommaren åt att föreviga ditt barn på ett nytt sätt! 

Gå in på Evas sida och läs mer! www.fotadittbarn.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar