måndag 31 mars 2014

Bikram-yoga!

Igår skaffade jag mig en ny erfarenhet som jag länge längtat efter! Jag och min vän Jenny bokade tid på BYM i Malmö och körde ett 90 minuters-pass Bikram yoga.
Vi blev väldigt väl emottagna och fick som nybörjare en lite genomgång och förberedelse på vad som komma skulle. Jag hade, precis som instruktionerna uppmanat mig, tagit med två handdukar, men när jag såg den där på mattan kände jag att nä, jag får nog hyra en ändå. Min var bara för liten. Instruktören sa "äsch, den räcker säkert, man svettas inte så mycket första gången", men jag känner ju mig själv och min svett och beslöt mig för att hyra ändå.
Det visade sig vara ett vist beslut. Efter kanske tio minuter var jag helt genomsvettig. Temperaturen låg på stadiga 40 grader och det droppade från armbågarna och hela kroppen var täckt av små svettdroppar.
Positionerna var ganska välkända, där var ett par jag aldrig testat förr, men det var lite mer osinnligt än vad jag tänkt mig. Body Balance har ju alltid för avsikt att vara sinnligt men samtidigt tufft. Man blir som instruktör uppmanad att försöka hitta effektiva, men fina formuleringar för att få sina elever dit man vill. Här var det väldigt rakt på: "räta ryggen, sträck armarna, sträck fingrarna, sträck, sträck sträck!!". Det är ju inte heller samma flöde som i ett BB-pass, utan mer lösa positioner, med små korta stunder av aktiv vila emellan.
Sen känns det långt med 90 minuter, i allafall första gången när man inte har nån aning om hur lång tid som gått, hur mycket som är kvar osv. Jag tränar ju aldrig mer än en timme i vanliga fall, så 90 minuter är långt oavsett.
Under nån period när vi inte haft dricka-paus på länge kände jag att det blev RIKTIGT jobbigt. Jag var törstig, blev lite yr och det var verkligen supertuff träning. Riktigt tunga yoga-positioner och så värmen. Jag gillar ju dock hög värme, skulle säga att min favorit-temperatur är ca 30 grader, och under ett Body Step-pass blir det ofta väldigt varmt i lokalen, samtidigt som jag själv blir oerhört varm och värmen jag kände under hot-yogan var inte mycket värre än det.
Men jag gillade det! Nu tänker jag mer och mer att jag kanske skulle tagit det där erbjudandet att gå så mycket jag ville under 30 dagar, men samtidigt vet jag att det tidsmässig inte hade funkat. Fast lite ångrar jag mig... jag är plötsligt så oerhört sugen på att köra mer yoga och inte alls speciellt taggad på att gå på Body Step likväll... kanske blir det en löprunda i vår-ljuset istället :)

I övrigt har helgen sett ut mycket såhär <3


Lite trulig för att storasyrran har gungan...



Jag fick tillfälle att vårstäda i fina stugan och bära ut alla kuddarna från vinterförvaringen. Denna säsongen blir det fasadmålning om allt går enligt planen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar