måndag 17 februari 2014

Ystad Saltsjöbad



Man får säga att vi hade tur med vädret, klart och ljust, lite kallt men vad annat är att vänta i februari,


För en vecka sedan spenderade vi en eftermiddag, natt och förmiddag på Ystad Saltsjöbad för att fira Max födelsedag. Vi har varit på spa vid den här tiden på året ganska många gånger; en gång tidigare på YSB och kanske tre gånger på Hotell Skansen i Båstad.
De är båda väldigt bra spa, tycker jag, och de har båda sina för och nackdelar. Jag gillar Hotell Skansen för att de har kallbad, visserligen är det separata bastus, vilket är lite märkligt, för bryggan är gemensam och man har ju då badkläderna på i bastun och då borde de kunna ha en gemensam bastu... men men.... Det finns dock ett japanskt bad ute på bryggan, det är ett stort plåtbadkar där vattnet håller närmare 40 grader och där kan man hoppa i och få en riktigt härlig kittelsensation över hela kroppen när man kallbadat. Och så kan man sitta där tillsammans och titta ut över havet medan ångan sveper runt huvudet på en. VÄLDIGT mysigt!




Älskar kallbad!!


I Ystad har de också sådana här varma badkar, två stycken faktiskt, i etage utomhus där man också kan sitta och titta ut över havet, om än på lite längre avstånd än i Båstad. Spa't ligger precis på stranden och där finns en brygga man kan gå ut på, vilket man kan tycka borde hinta om kallbad även här, men så är icke fallet. Jag förstår faktiskt inte varför, kanske har det att göra med att det är så långgrunt, men de har ju alla attribut för att fixa grymt kallbad även i Ystad!  Men det finns alltså inte. Detta hindrade dock inte mig och Max som glatt badade från stranden. VÄLDIGT kallt om fötterna när man var tvungen att plaska ut ganska långt för att kunna doppa sig ens lite hjälpligt, men också VÄLDIGT gött. 



Liten minisemester mitt i veckan!


Två dagar innan hade jag varit i Helsingborg och kallbadat med några tjejkompisar och jag funderar nu skarpt på att skapa en kallbadargrupp i Malmö. Några tjejer som är sugna på att kallbada nån gång då och då efter jobbet, prata lite skit och ha det trevligt. Inget ovanligt direkt, mest att jag aldrig varit med i en sån grupp.









Trerätters och tre rätter att välja mellan till varje rätt. Hängde ni med? Finns tre förrätter, tre huvudrätter och tre efterrätter man får välja mellan. Väldigt god mat!



Nåja, Ystads spa-del är kanske lite bättre än Båstad, iallafall sist jag var där, men det var ju några år sedan nu. Vi har de senaste gångerna tagit "gå två betala för en" på YSB, vilket man kan göra om man har möjlighet att gå mitt i veckan. Det är väldigt prisvärt, man får checka in kl 15, sen ingår 3 rätters middag på kvällen, jättebra frukost på morgonen och utcheckning kl 12 dagen efter, men jag tror man får vara kvar och spa'a till 15 om jag inte minns fel. För oss blev kalaset ca 2000 kr, eftersom vi köpte en flaska vin till maten. Jag valde att inte ta några behandlingar, vi bara mös i bastun, bubbelpoolen, poolen och vilstolarna. Hade dock med mig lite olika scrub-krämer, ansiktsmasker och dylikt som jag körde sen på rummet. Kändes lyxigt ändå. tar mig tid lite för sällan till sånt.


1 kommentar:

  1. Jag har precis upptäckt din fina blogg Emilie! Känns nästan som att läsa din dagbok, vad spännande!!:) Jag hade gärna velat kallbada oftare också och jag vet två till entusiaster
    Vi kunde försökt få till det!:). Ha en skön helg i sommarregnet!! Jag är på väg mot att se Justin T med systrarna i Sthlm, sitter i mysbyxorna på väg till tåget.
    Bamsekram!!

    SvaraRadera