måndag 27 januari 2014

Lilla Bruket

Häromdagen hade jag glädjen att hämta ut ett paket fullt med produkter från Lilla Bruket. De är ett litet företag baserat i Varberg som tillverkar handgjord tvål, lotions, doftljus, diskmedel och mycket mer. I sin produktion använder de vegetabiliskt baserade råvaror och ekologiska ingredienser och dessutom har de riktigt snygga förpackningar :) Kan nämnas att detta inte är ett reklaminlägg, jag får inte betalt för att säga det här.





Precis som med ekologiska kläder gäller "smakar det så kostar det". Det är inte billigt, men det är inte de hudvårdsprodukter jag använder i vanliga fall heller. Det enda som verkligen är stor skillnad i pris, på vad jag lägger i vanliga fall och på vad jag betalade nu, är handtvål. Men jag håller tummarna att den ska vara riktigt dryg :) En sak som är säkert är att båda dofterna, cecer/apelsin/rosmarin och citrongräs, luktar riktigt gott. Den med ceder luktar lite mer herre, det kan vara bra att veta om man tänker testa.

Jag köpte också jojobaolja, som nog måste klassas som min absoluta favoritolja. Den är bara bäst att ha som ansiktsolja, lagom oljig och helt doftfri. Ansiktscremen med morot och bergamott överträffade alla förväntningar; riktigt bra!
Annars kan jag tipsa om apotekets Mandelolja, som jag använder som ögonmakeupremover. Det funkar jättebra, den är lite oljigare men mycket billigare.




Som ni kanske förstår är detta ett vidare steg i min plan att försöka bli mer ekologisk. Det är dyrt. Men jag hoppas det är värt det. Nästa steg är kläder och inredning, där jag ska försöka köpa mer second hand och ekologiskt. Jag är såklart medveten om att jag aldrig kommer ersätta min konsumtion med eko och second hand, men kan jag bara öka andelen måste det vara bättre än inget.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar