torsdag 30 januari 2014

Huskurer och bakpulver

Jag vet inte om det är möjligt att dra sitt miljöengagemang för långt, och jag tror jag är ganska långt ifrån gränsen, men just nu kan jag inte låta bli att fundera på alternativa produkter. Och då menar jag att de ska vara ett miljövänligt alternativ till de "vanliga".  Jag VILL köpa ekologiska hudvårdsprodukter och helst också rengöringsprodukter, och det FINNS ju en massa därute. Men när jag börjar gräva i det här stöter man ju också på alla huskurer och jag kan inte låta bli att bli OERHÖRT nyfiken på om och hur de funkar :) 

De här tex som jag hittat på den här fantastiskt spännande sidan

Hemmagjord schampo och balsam

Schampo:

1 msk bakpulver

2 1/2 dl vatten.

Blanda bakpulvret med varmt vatten i en flaska. Skaka om tills det har löst sig. Borsta igenom håret innan du börjar rengöra det. 

Balsam

1 msk äppelcidervinäger

2 1/2 dl vatten

Blanda och förvara i flaska. 

Har någon provat det här? Funkar det? Hur känns det? 
Jag bara måste testa, det är ju inte direkt rocket-science och lär ju inte ta så lång tid att svänga ihop heller :) 

Sen verkar ju bikarbonat (ej att förväxla med just bakpulver), tillsammans med ättika, vara ett riktigt mirakelmedel. Bara kolla här vad spännande saker man kan göra med bikarbonat!

2 kommentarer:

  1. Bikarbonat och ättika använder jag till allt !!! Gnuggar in bikarbonat på spisen och sen ättika på det ! Dunder kur eller som avloppsrensare , använder en spray flaska med vatten några droppar naturvänligt diskmedel och sen ättika eller vinäger som allrengörings medel till allt från köks luckor till arbetsytor ...
    Det där med schampot har jag inte testat men läst en hel del olika reviews på , du får berätta hur du tycker att det funkar .
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så kul att du är igång med bloggen igen!
    Det finns fler recept på hemgjort schampoo, balsam och även ansiktsmasker och krämer i Katarina Johanssons bok "BADSKUMT- gifterna som gör dig ren fräsch och snygg", en väldigt intressant och tankeväckande bok.
    Verkar även spännande med Lilla Brukets produkter som du skrev om senast. Värt att prova! Varmisar!

    SvaraRadera