torsdag 3 oktober 2013

Du har så rätt, Paolo

Ni som bor i villa har säkert noterat att man, inte alltför sällan, får mer eller mindre prassliga tidningar i brevlådan. De lovar alltid stort och vackert på utsidan, men inuti tidningen är det nästintill omöjligt att hitta nåt som inte är en annons för fönster, uterum, innepool, växthus, marksten.... blablabla.
Senaste numret av Vi i villa kom igår och Paolo Roberto poserade glatt på framsidan. Jag gillar Paolo. Jag tycker han verkar vettig även om vi kanske inte alltid har samma åsikter och nu blev jag nyfiken på artikeln. Och hör och häpna om jag inte lyckades hitta den bland all reklam. Trots tidningens fokus stod det relativt lite om Paolos hem, men desto mer om träning. Och jag och Paolo är så överens:
- Om man vill äta god (onyttig) mat, så måste man träna mer.
- Det finns inga genvägar och smarta dieter. Alla ni som kör 5:2-dieten - hur tänker ni inför framtiden? Ska ni köra så resten av livet? Nä, satsa på en hållbar livsstil. Ät bra mat, gjord på bra råvaror och rör på dig.
- Vill du gå ner i vikt så måste du göra av med mer kalorier än du sätter i dig, svårare än så är inte ekvationen.
- Och så det jag tjatar om HELA tiden. DISCIPLIN! Inget är gratis, man får jobba för allt.



Paolos bästa tips: 
Strunta i all bantning och trendiga dieter. Inget fungerar ändå på längre sikt
Ät rätt, ät mindre och satsa på bra råvaror
Disciplin - allt som är värt något i livet har en prislapp - så svettas och ansträng dig lite. 



Jag har väl berättat att jag köpt kort på 24Seven? Det ligger precis vid Anna Lindhs plats i Malmö, där jag kommer upp från tåget. Idag var det dags för första passet. Lite orutinerad på att inte vara färdigklädd till träning glömde jag hänglås, hårborste och vattenflaska. Men jag kunde stanna i tjejavdelningen och på så sätt ha lite koll på att ingen spatserade iväg med min väska.
Det blev 15 min löpning i 5min/km-tempo och lätt lutning, sen körde jag kettlebells, lite funktionell träning och lite från mördarcirkeln. Var färdigduschad och redo för jobb en timme senare. I omklädningsrummet tjuvlyssnade jag på den grupp tjejer som just haft pass med en personlig tränare:

"Åååh, det känns så HÄRLIGT nu efteråt! Innan var jag så trött, nu känner jag mig full av energi och redo för dagen!"
"Det är SÅ bra att det är så många övningar där man bara använder kroppsvikt, man skulle kunna göra dem hemma!"
"Gör du det då?"
"Haha! NÄÄ, SÅKLART inte....!"
"Det finns en jätebra app också man kan ladda ner, den han pratade om första gången"
"Har du laddat ner den"
"Haha, nä.... "




Haha! Nytt gym!


Är det inte märkligt? Hur de är SÅ glada och nöjda över hur de mår efter passet, men hur de ÄNDÅ inte gör de där sakerna; laddar ner appen, gör samma övningar hemma. Det måste vara målet om man är personlig tränare (nåt jag alltid lite drömmer om att bli) att få folk att FORTSÄTTA! Att inte bara göra den där timmen tillsammans med PTn utan verkligen ÄNDRA livsstil. Vilken utmaning.




1 kommentar:

  1. Så härligt för dig att det finns ett gym som ligger så bra till i logistiken mellan hem och jobb!!
    Håller fullständigt med dig och Paolo Roberto om det hopplösa med olika dieter.
    Kruxet är ju bara det här med disciplin. Mycket handlar om att få in rutiner att träna och/eller motionera på vissa tider - annars blir det inte av.
    Sedan kan det ju vara svårt med matdisciplinen. Det går ju t ex absolut inte att tacka nej till en sådan mumsig äpplekaka som du precis beskrivit!! Supergod!!

    SvaraRadera