tisdag 10 september 2013

Sy vimplar till födelsedag!

Här kommer då beskrivningen av hur jag sytt mina födelsedagsvimplar, det är inte svårt alls!

Man behöver:

- En symaskin (och lite kunskap om hur man använder den....)
- Tyg (allt tyg jag använt kommer från Stof och Stil)
- Fliselin, ganska styvt
- Filt
- Textillim
- Tråd
- Strykjärn
- Skrivare för att skriva ut bokstäver (om man inte är bra på att rita fritt)
(- Små hårklämmor  och nål och tråd)

Ungefär :)


1. Klipp ut flaggorna. Jag valde storlek A5, dvs vek ett A4 på mitten och använde som mall. Lägg tyget dubbelt med avigsidan utåt så du får fint tyg på båda sidor. Lägg till extra material på kortsidan (den som inte är vikt) (ca 4cm) för att kunna vika ner och göra en tunnel till snöret. Eftersom jag bara overlockade ihop sidorna lade jag inte till nån sömsmån där. Det går såklart lika bra att sicksacka :) 





2. Stryk ganska styvt fliselin på baksidan av den sidan du tänkt limma bokstaven.(kolla tex så att mönstret på tyget hamnar på rätt håll om det är ett sånt tyg, alltså så att du inte får tex uppochnedvända luftballonger )






3.  Sicksacka eller overlocka  ihop sidorna på flaggan. Vik ner toppen och sy en tunnel på de flaggor som ska vara "fasta", i mitt fall ordet "GRATTIS". Med detta menar jag att det alltid ska stå "GRATTIS", men jag vill på ett enkelt sätt vill kunna byta de andra bokstäverna för att bilda barnens olika namn. Istället för en sydd tunnel sätter man på dem med kardborrband. 



4. Sy fast kardborre för att kunna skapa en tunnel på de flaggor du vill kunna ändra lätt, i detta fallet namnen på mina barn. 

'
5. Välj ett snygg typsnitt (detta heter Franchise Bold och finns gratis på Lostfont.com) skriv ut de bokstäver du behöver. Klipp sedan ut dem och använd som mall på filt i färger som matchar dina flaggor. Tänk på att vända bokstäverna "uppochner" så slipper man se strecken där du ritat. 



6. Klipp ut bokstäverna i filt och limma dem på flaggorna med textillim. Låt torka.




7. Sätt upp de färdiga flaggorna på en tråd. Detta är sk Kakeltråd som finns på tex Clas Ohlson. 



(Om du upplever att flaggorna glider på din tråd så att orden dras ihop till ett så kan man för hand sy fast små hårklämmor i första och sista bokstaven för att hålla dem på plats. )




8. Använd dina flaggor varje gång det är födelsedag eller kalas!



2 kommentarer:

  1. Loooove it !! Ska genast fixa till lite prylar så det kan vimplas på!
    Tack för fin beskrivning x

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack vännen! De är inte alls svåra att göra och det blir väldigt fint och "kalasigt"!! Du får visa mig resultatet sen! Kram!

      Radera