tisdag 5 juni 2012

Rolling like a ball

Jomenvisst om jag inte petade in lite pilates på schemat igår. Klockan var väl åtta ungefär och jag kände mig rätt nöjd med vad jag åstadkommit i hemmet gällande tvätt och mat och annat. Inga lådor hade jag packat och trots att Max dammsugit dagen innan var storleken på dammråttorna bland kartongerna redan skräckinjagande, men det fick vara som det var. Jag drog fram pilatesmattan och körde igång. Även detta pass måste ju justeras en del för att funka när man är gravid. Jag undviker tex alla "situps-rörelser", dvs att lyfta överkroppen från golvet och istället sänker jag benen istället och aktiverar på sätt de inre magmusklerna lite mer. Till exempel "the 100reds" där man ligger på rygg med benen utsträckta rakt upp i luften, armarna utsträckta längs sidorna lyfta ca 10 cm från marken och så ska man lyfta överkroppe som om man tänkte göra en situp. Här ligger jag kvar med överkroppen på golvet men sänker istället benen mot golvet. Funkar utmärkt. Det var dessutom toppen att göra "side-kick-series" förutom att jag i morse kände lite ont i höften. Hoppas verkligen inte det hade nåt samband. Nu är allt tillbaka till vanliga, icke smärtsamma läget.
Roligast på passet var övningen "rolling like a ball" som jag inte genomfört sen magen var betydligt mindre. Nu satt jag där i min krumma skräddarställning och tittade ner på vad som precis såg ut som en boll under tröjan. Namnet kändes plötsligt så passande.


En bild från en pilates-session i julas. Alltid lika kul att träna tillsammans med Vira :) 

Nu har jag nyss tryckt i mig en caesarsallad från Salads&Smoothies. Åh, jag bara älskar deras sallader, men jäklar vad de tar lång tid att äta! Jag tänker ibland att det finns ett samband mellan hur lång tid maten tar att äta och hur bra den är för mig. Det gäller tex även min hemgjorda musli. Äter man den tillsammans med yoghurt på morgonen får man ju gå upp tio minuter tidigare jämfört med om man äter mackor :) Tuggtuggtugg...
Förresten läste jag i senaste iForm att yoghurt är strået vassare än fil. Fredrik Paulun redogjorde för hur de är väldigt lika på många sätt, men yoghurt innehåller fler och mer probiotiska ämnen. Och glöm inte att käka fullfett-varianten, den är bäst även om du är vuxen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar