måndag 4 juni 2012

Ge inte upp - hitta ett alternativ!

Igår körde jag Body Pump igen och kände mig väl förberedd för hur jag skulle hantera benlåten. Jag behöll vikten från uppvärmningen, dvs 3.5 kg på varje sida. Inte direkt nån vikt att tala om, men när jag kör med min vanliga (5 kg på varje sida) så funkar det så himla dåligt. Nu är det inte bara ryggen som strular utan mina jäkla muskelfästen på rumpan. Under hela graviditeten med Vira hade jag problem med dessa, och jag fick veta att det antagligen berodde på att jag är väldigt rörlig från början, och när jag nu var gravid så producerades hormonet relaxin för att mjuka upp lederna och förbereda för födseln. Detta gör att musklerna kring mina höfter liksom spårar ur och krampar för att hålla ihop hela paketet. Och det gör ont såklart. Krampande muskler. Det som räddat mig är att det inte är några problem när jag rör mig, utan bara när jag ligger still. Framför allt när jag ligger på rygg med benen utsträckta och det blir en liten kurva i ryggen, då hänger det sig helt och jag kan knappt ta mig upp. (ganska tråkigt eftersom det som är mest smärtsamt är att ta en liten vilopaus i vardagen)
Och det har varit exakt likadant sen jag blev gravid med tvåan vilket innebär att jag (precis som under förra graviditeten) sover med två stora kuddar under fötterna och numera även en lite mindre under magen :) Och då känner jag ingenting.
Problemet var nu att det här började spöka under benlåten på BP. Det är ju liksom omöjligt att göra knäböj utan att spänna rumpan, och när jag gör det så krampar det i muskelfästena och gör ont :(  Och inte ont på det där trevliga träningssättet utan på ett tråkigt och dåligt sätt.
Och här kommer poängen: Detta kunde vara en anledning god nog att ge upp. Att tänka "Nähä, nu är det stopp. Nu kan jag inte träna längre, nu ska jag lägga mig på sofflocket och äta ostbågar och vänta på förlossningen."
Men det är det man ska låta bli! Gravid eller inte, det kommer alltid finnas hundra anledningar att INTE träna. Att man kanske känner sig lite trött, att man nös tre gånger under eftermiddagen, att man redan har lite träningsvärk i armarna... Man kan hitta på vad som helst.
Och det är här man faller. Det är här man misslyckas med att nå sina mål. Vill man ha resultat måste man lära sig att vara kreativ och hitta alternativ. Funkar inte en grej, får man testa en annan. Möjligheterna är oändliga och bästa tipset är att inte vara kräsen. Visst, du kanske är en aerobicstjej rakt igenom, men om inte det funkar då? Då kanske det är värt att testa spinning? Eller Crossfit? Jag kan (pga ovan beskrivna problem) inte träna aerobics och step när jag är gravid, pga för mycket steg åt sidan. Då fokuserar jag på BP, cykling och BB istället, där de rörelserna inte finns i samma utsträckning.
Så igår, när jag märkte att benlåten fortfarande inte funkade, trots den lätta vikten började jag planera för att köra tex "the Sidekick-series" från Mari Winsors pilates när de andra gjorde knäböj. Jag ska testa köra knäböj en gång till (det gjorde jag nu under utfallen) men funkar inte det blir det pilates.
För glöm inte: 
Det finns alltid ett alternativ! Och det viktigaste är hur som helst att man gör nånting!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar