tisdag 8 maj 2012

Tråkigt sjuk men läcker pannacotta!

Tyvärr lyckades jag inte hålla det halsonda stånget särskilt länge. I måndags var det riktigt dåligt, rösten var i princip helt försvunnen och det gjorde fruktansvärt ont att prata. Så jag satt på jobbet och var alldeles tyst och de andra tog chansen att säga en massa saker som de vet jag hade velat kommentera, men nu inte kunde.
I vilket fall blir det ju ingen träning när det känns såhär, jag får nöja mig med fem kilometer cykling till och från jobbet och det känns alldeles tillräckligt. När jag nyss klev av cykeln vid stället på Södra Förstadsgatan kände jag mig alldeles förstörd, sådär som man blir när man anstränger sig när man är sjuk. Stapplade till kontoret och hittade halstabletterna i soffan.

Men så länge tänkte jag bjuda på ett riktigt fint recept som jag experimenterade fram i lördags. Vi hade biljetter till Frida Hyvönen, picknick-konsert på Victoriateatern, vilket innebär att man tar med egen mat och sitter vid bord och lyssnar på konsert. Sjukt bra var hon.
Jag hade åtagit mig att fixa efterrätten och tänkte satsa på pannacotta (som vanligt). Enkelt att ta med i portionsformar och alltid gott. Av nån anledning började jag snöa in på lakritspannacotta, det borde ju funka eller? Så kom jag på att jag kunde smälta ner en salmiakki-choklad i smeten. Krossade några turkisk peppar och lade i botten och serverade med hallon. RIKTIGT gott!
Så här kommer receptet. Om nån skulle vilja så kan jag dela med mig av min gamla klassiker kokospannacotta. Den har aldrig blivit dissad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar