måndag 14 maj 2012

Bugaboo Donkey

Senaste veckan har jag börjat kolla på syskonvagnar. Jag var ju tvungen att inse att om några månader kommer vi ha två barn under två år och det kommer vara nödvändigt med en bra vagn. Och nu skulle ni som känner till vårt vagn-stall säga att "Ni har ju en bra vagn". Det har vi. Vi har en Chariot CX2 som bara är helt fantastisk. Eftersom vi, när vi köpte den, tänkte oss att det skulle komma ett barn till inom en snar framtid satsade vi på en dubbelvagn direkt och den har Vira sen åkt i under löpturer och även under en cykelsemester förra sommaren. Jag hade även med den under "kusinveckan" i Karlshamn för att kunna köra Vira och hennes kusin Lova samtidigt, och den är bara så himla bra. Känns som ett skepp- ja, men med cityhjulen vänder man hur lätt som helst och man kan köra den i princip överallt. Vi var på djup sandstrand och det var inga problem.
Jaha, så varför kollar jag på syskonvagn nu då? Jo, för jag är inte helt nöjd med hur man har en spädis i Charioten. Alltså med deras lösning för att ha den som vagn direkt efter födsel. Det finns en "hängmatta". Den har vi. Men den rekommenderas inte förrän efter 3 månader, och jag hittar inte heller någon bra åkpåse som hör till hängmattan. Och så finns det en liten ligginsats och i lördags var vi på Thulebutiken (De har köpt Chariot tror jag och alla prylar finns där) för att kolla och klämma på de olika lösningarna. Den här lilla liggdelen i vagnen ska då klämmas fast bredvid Vira, vänd bortifrån mig (de åker ju framåt i Charioten). Det kändes onekligen trångt, och jag känner mig även lite tveksam till att ha den lille alldeles öppet bredvid Vira. Det fanns ingen sufflett eller så, bara som en liten mjuklift med hårda sidor. Hon kan alltså utan problem peta fingrar i ögon osv, och jag är ju där bakom och har dålig uppsikt.


Jag och Vira och Charioten under cykelsemester i Danmark förra sommaren. 

Däremot ska sägas att jag tror den kommer vara alldeles fantastisk när barn nr2 blivit lite större, och den kommer hålla tills Vira är 5 utan problem. Men vad ska vi göra första tiden? Det kommer ju bli så att jag får både hämta och lämna V på dagis en hel del och sen har jag då lillkotten i stora vagnen hela dagen, om jag ska gå vidare ut på äventyr.
Så jag har letat och letat, läst på forum, läst barnvagnsbloggar skrivna av folk som inte verkar göra nåt annat än att testa barnvagnar och forskat i Råd och Röns testbank. Och kommit fram till en sak. Det är en Bugaboo Donkey man ska ha. Man har separat liggdel som sen ersätts med sittdel. Sittdelarna kan riktas åt vilket håll man vill, tex en framåt och en bakåt om barnen skulle önska åka så. Och så till det kanske allra fiffigaste: när man lämnat ett barn på dagis kan man lämna sittdelen där och liksom trycka ihop vagnen till att bli en singelvagn. En bred singelvagn, men ändå. Mycket smalare än dubbelvagnen. Ja, tänker ni. Köp en sån då. Och där är då haken. Den ligger på ca 15000 kr. Minst. Just nu finns det en i Malmö till salu för 12000, enligt annonsen sprillans ny, ouppackad, men det är ändå en ganska saftig kostnad....
Så hittills är min plan att.... ja, köra på Charioten om det går. Köpa till liggdelen för en tusing (ja, det är inte heller nån billig vagn, och inga billiga tillbehör direkt...) , och så köra med gamla vagnen när det bara är jag och lillkotten.


Bugaboo Donkey. Hade varit perfekt.

3 kommentarer:

  1. Vi har en Donkey och det är lätt ett av mina bästa köp. Ever! Vi älskar den! Och som singelvagn är den lika bred som mina vänners Emmaljunga singel.
    Vi köpte den från pramworld.com. Billigare än i Sverige och sjukt smidigt! Så det rekommenderar jag starkt om ni nu överväger det igen!

    SvaraRadera
  2. Hej. Hur gick det? Funkade det att ha Charioten som enda syskonvagn. Står inför samma dilemma nämligen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lovisa! Det blev så att vi köpte en Bugaboo Donkey och vi har varit SÅ nöjda med den! Den lilla ligginsatsen till Charioten kändes inte hundra, barnet kändes så oskyddat och långt nere och den som kör kan inte riktigt se det. I Donkey är det ju en rejäl liggdel som man kan ha vänd mot sig, och det andra barnet kan ändå sitta framåt. Och sittdelarna har jättebra "liggläge" och hela vagnen är så himla smidig att hantera. Den kostar, men jag tycker jag ser dem överallt numera så det borde finnas på Blocket. Nu är Lill 2 år och vi kör i princip bara med Chariot eller egentligen mest med skrindan :) Donkeyn kommer hamna på Blocket strax, har bara liiiite svårt att släppa den :)

      Radera