torsdag 29 mars 2012

Positiva effekter

Igår blev det ingen träning, istället blev det god middag på Mrs Saigon med ex-kollegorna Elin och Lisa. Inte alls dumt. Numera äter jag ju lunch på Mrs Saigon minst en gång i veckan, men jag går gärna dit när som helst. Favoriten är deras kyckling-Pho som jag helt enkelt aldrig kan få nog av. Förstår helt och fullt att man i Vietnam äter det till frukost varje dag. Det är bara så fantastiskt gott och fräscht.




Denna bilden är inte från igår, utan jag har (utan att fråga) lånat den från min kära svägerska Lisa som just nu befinner sig i Hanoi.


När jag stod och körde BP i vardagsrummet häromdagen frågade Ebba om det var bra för barnet att träna. Det fick mig att söka på lite positiva effekter med träning under graviditet. Hittade dessa i en artikel i Läkartidningen. 
  • Några större risker med träningen har inte påvisats, oavsett på vilken nivå den bedrivs.
  • Förbättrat immunförsvar hos barnet
  • Ökar fertiliteten hos kvinnor som tidigare haft infertilitetsproblem
  • Kvinnor som tränar både före och under graviditeten väger i allmänhet mindre och går upp  mindre i vikt under graviditeten
  • Fysiskt aktiva kvinnor verkar tåla smärta under förlossningen bättre, må bättre under graviditeten och drabbas av färre depressioner
  • Färre förlossningskomplikationer och tecken på mindre stress hos barnet under förlossningen, beroende på att mammorna tränat under graviditeten.
  • Graviditeten är i genomsnitt ett par dagar kortare hos kvinnor som tränar.
  • Oftast har barnen till kvinnor som tränar under graviditeten en något höger Agpar-poäng, dvs bättre allmäntillstånd 1 minut efter förlossningen.

Och så den här lilla bubblaren som låg på läkartidningens minus-sida, men som jag kan tycka är inte helt negativ:)  Det handlade inte om att barnen var underviktiga, de vägde bara inte lika mycket. Viktminskningen berodde dessutom på mindre kroppsfett och inte minskad tillväxt. 
  • Barnen till mammor som tränar under förlossningen väger oftast lite mindre. 
Källa: http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda19406.pdf

En princip man kan ha att tänka på: 
Känns det bra, så är det förmodligen bra också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar